søndag den 25. juni 2017

2g: Et mareridt, der er overstået

Som dem der kender mig i virkeligheden nok ved, har 2g ikke været et nemt år for mig. Ikke af de grunde at folk snakker om 'hvor hårdt et år det er på grund af arbejdsbyrden', men fordi der er gået mange ting galt i netop dette skoleår. På mange måder kan man sammenligne det med mit 7. skoleår i folkeskolen, som jeg altid kigger tilbage på hvis jeg bliver bedt om at fortælle om den værste tid i mit liv. 
Jeg har afsluttet året med dårlige karakterer. Psykisk pres og eksamensangst ødelagde min mundtlige præstation i de fleste fag. Fysik - et fag jeg normalt er virkelig god til, fik jeg dårlige karakterer i alligevel - fordi jeg ikke tør præstere det, jeg i virkeligheden er i stand til. Til eksamen i kemi måtte jeg slutte med 02 fordi jeg pludselig inde mit til eksamen begyndte at græde. Trods dårlige eksamensoplevelser, har jeg formået at få et flot 10-tal i mundtlig engelsk - det havde jeg slet ikke regnet med! Jeg plejer at få lave karakterer i engelsk! Det sidste tidspunkt jeg husker at få mere end 4 i engelsk, var i folkeskolen!

Og så er der min SRO (Studieretningsopgave) - en forsmag til den store SRP (Studieretningsprojekt) i 3g. Jeg kan afsløre, at jeg har dumpet min SRO, men det får ikke konsekvenser for mig. Var det fordi jeg ikke læste op? Spillede jeg for meget computer? Nej, men det lykkes mig at få halsbetændelse i skriveperioden, hvilket gjorde at jeg virkelig ikke fik afleveret noget der var værd at prale af! Jeg har dog ikke valgt at tage det så tungt, for jeg kender godt grunden. Desuden overholdte opgaven slet ikke de formalia som skolen havde bedt mig om. Jeg havde håbet at min lille redegørelse for formlerne ville have sikret mig 02. Men jeg må bare gøre det bedre til næste år i SRP, for der får det jo betydning!

2g har for mig været et underligt år. 1 uge ude af skolen og så tilbage. Så stopper jeg med at have bestemte fag fordi jeg skal have presset ned - med en udsigt til først at blive student i 2019, hvilket jeg ikke har intentioner for. Heldigvis har det lykkes mig at få så mange fag, at jeg godt kan blive student i 2018, men jeg skal tage to ekstra fag, som jeg vil tage som sommerkursus på VUC når min gymnasietid er ovre.
Derudover har det været et år med fokus på mit mentale helbred. Blandt andet er jeg blevet diagnosticeret med OCD, jeg er startet på medicin mod OCD, jeg går stadig på psyk og jeg har haft alvorlige nedsmeltninger i skolen, hvor jeg har måtte været nødt til at tage hjem, hvilket har resulteret i en høj fraværsprocent, selv i mine yndlingsfag. Til næste år vil jeg virkelig gøre mit for at holde ud! Jeg skal ikke have en høj fraværsprocent! 3g bliver hvor det virkelig gælder!

Hvad kan jeg mere sige om mit andet gymnasieår? Det var noget skidt med få lyse punkter. Mit første gymnasieår var ret godt, så jeg har klare forventninger til mit tredje. Jeg tror, at det bliver et godt år, i det de fag jeg har valgt kommer mere i fokus, og så har jeg mange oplevelser i vente i netop det skoleår. 2g har været et hårdt, nedslidende og forfærdeligt skoleår. Men jeg er blevet mere moden og jeg har lært mig selv bedre at kende. Jeg er flyttet hjemmefra, blevet voksen, blevet bedre til at acceptere mig selv og andre. 2g har fjernet den rest af selvtillid jeg havde tilbage. Men jeg er bestemt ikke opgivende, for jeg vælger at se optimistisk på 3g. Jeg er sikker på, at jeg nok skal få bygget den selvtillid op igen. For det skal jeg!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar